چند نكته ساده در توليد بنزين متانول

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۳۷:۴۳
کد خبر: ۳۱۱۵۵۰

موضوع توليد و صادرات بنزين در ايران يكي از چالش‌هاي جدي پيش روي سياست‌گذاران و تصميم‌سازان ايراني است. ديروز مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت براي رفع ناترازي بنزين با توجه به افزايش تقاضاها، اعلام كرد: «با توجه به دستور وزير نفت و سياست دولت، صنعت پتروشيمي وارد اين حوزه مي‌شود تا به‌جاي صادرات، از متانول توليدي صنعت پتروشيمي با فرآيند MTG بنزين توليد شود.»بر اساس برخي آمارها ايران روزانه چند ميليون دلار واردات بنزين دارد كه اين رقم در هر ماه و در هر سال، رقم قابل‌توجهي مي‌شود

حسن مرادی

موضوع توليد و صادرات بنزين در ايران يكي از چالش‌هاي جدي پيش روي سياست‌گذاران و تصميم‌سازان ايراني است. ديروز مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت براي رفع ناترازي بنزين با توجه به افزايش تقاضاها، اعلام كرد: «با توجه به دستور وزير نفت و سياست دولت، صنعت پتروشيمي وارد اين حوزه مي‌شود تا به‌جاي صادرات، از متانول توليدي صنعت پتروشيمي با فرآيند MTG بنزين توليد شود.»بر اساس برخي آمارها ايران روزانه چند ميليون دلار واردات بنزين دارد كه اين رقم در هر ماه و در هر سال، رقم قابل‌توجهي مي‌شود. به نظر مي‌رسد دولت براي بهينه‌سازي هزينه‌هاي واردات بنزين به دنبال راهكارهايي است كه از طريق آن بتواند اقدام به واردات بنزين كند. امكان تبادل مواد مختلف با هم در مواقع اضطراري وجود دارد. البته بايد مزايا و خساراتي كه هر كدام از اين مواد ممكن است داشته باشند بررسي شود. متانول اگر چه مزايايي براي موتورها دارد و هزينه‌هاي كمتري هم دارد اما به دليل برخي موادش ممكن است از نظر زيست‌محيطي مشكلاتي داشته باشد. البته برخي ديگر از روايت‌هاي تخصصي در اين زمينه توليد بنزين از متانول را سازگار با محيط زيست معرفي مي‌كند. اينكه آيا توليد بنزين از متانول از منظر اقتصادي، محيط‌زيستي و تجاري به صرفه است يا نه؟ نيازمند بررسي‌هاي تخصصي است. اين موارد بايد توسط افراد متخصص با دقت بررسي شود. به تنهايي نمي‌توان فقط به يك عامل و ويژگي اين مواد توجه كرد و لازم است ابعاد و زواياي گوناگون اين بحث بررسي شود. ايران از دل توليد بنزين تلاش مي‌كند، از يك طرف واردات بنزين خود را كاهش دهد و از سوي ديگر زمينه صادرات محصولات توليدي خود را به كشورهاي همسايه فراهم كند. ايران مي‌تواند هم‌زمان هم بنزين وارد كند و هم بنزين صادر كند. پالايشگاه‌هاي ايران بايد افزايش ظرفيت دهند و از اين طريق زمينه‌هاي افزايش صادرات فراهم شود.اولين مرحله از توليد بنزين از گاز، تبديل متان به متانول است. 
به‌طور كلي سوخت متانول يك سوخت زيستي جايگزين براي احتراق داخلي و موتورهاي ديگر است، چه در تركيب با بنزين يا به‌طور مستقل. متانول (كربن) نسبت به سوخت اتانول هزينه كمتري براي توليد پايدار دارد، اگرچه اثرات سمي بيشتري نسبت به اتانول دارد و چگالي انرژي كمتري نسبت به بنزين دارد. متانول نسبت به بنزين براي محيط زيست بي‌خطرتر است، ضديخ است، موتور را تميز نگه مي‌دارد، در مواقع آتش‌سوزي نقطه اشتعال بالاتري دارد و از نظر اسب‌بخار به دست آمده معادل بنزين با اكتان فوق‌العاده بالاست. اين مي‌تواند به راحتي در اكثر موتورهاي مدرن با يك تغيير تنظيمات نرم‌افزاري ساده و گاهي اوقات تغيير در مهر و موم يا خط سوخت ارزان قيمت استفاده شود. البته ايران براي حل مشكلات بنزين خود قبل از هر اقدامي بايد به فكر اصلاح مصرف سوخت و انرژي باشد. سال‌هاست كه بر اساس اعلام مسوولان ميزان مصرف انرژي در ايران نسبت به استانداردهاي بين‌المللي، بسيار بالاست. براي اين منظور لازم است اصلاحاتي در صنعت خودروسازي كشور، فرهنگ‌سازي، اطلاع‌رساني و... انجام شود. مصرف سوخت در ايران بسيار بالاست و براي بهبود اين وضعيت بايد راهكاري در نظر گرفته شود. قبل از هر چيز زمينه نوسازي و به روز‌آوري در صنعت خودروسازي ايران بايد در دستور كار قرار بگيرد. استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين و خودروهاي برقي مي‌تواند بخشي از اين فضاي ناتراز را ساماندهي كند. در مرحله بعد از طريق فرهنگ‌سازي بايد زمينه‌اي فراهم شود تا مردم در مصرف بنزين و ساير گونه‌هاي انرژي به درستي رفتار كنند تا الگوي مصرف انرژي در ايران به سمت تعادل حركت كند. در اين زمينه در فرصت‌هاي مناسب بيشتر مي‌توان نوشت.

ارسال نظر